27 Oktober - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Bernard & Ingrid Schoot - WaarBenJij.nu 27 Oktober - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Bernard & Ingrid Schoot - WaarBenJij.nu

27 Oktober

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Bernard & Ingrid

27 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Addo

Vandaag is het maandag 27 oktober en verlaten Cape St. Francis voor het Addo Elephant Park in Colchester. De afstand is ongeveer 150 km. We ontbijten om 08.30 uur, het is al 25 graden, en rijden daarna naar de vuurtoren van Cape St. Francis. Deze staat in de steigers. Een fietser wijst ons op de walvissen die ze zojuist heeft gespot, dus wij gaan ook op zoek. We zien ze, maar ze komen alleen met de vinnen boven water. Vlak naast de vuurtoren is een toevluchtsoord voor gewonde pinguïns, waar we even gaan kijken. Vervolgens verlaten we de kust en rijden naar Port Elizabeth voor een stop. De stad wordt ook wel PE genoemd. Het is de vijfde grootste stad van Zuid Afrika en heeft de derde grootste haven van het land. Driekwart van de inwoners woont in Townships. We kijken of we een tour kunnen doen door de Townships, maar we hebben alle bagage in de auto, en voorwaarde is dat de auto veilig geparkeerd kan worden. Alles is hier op eigen risico en THIS is Africa! Maar we durfden het niet aan en gaan een strandje zoeken, met het oog op de auto voor de lunch. Na de lunch, aan het Humewood Beach, rijden we via de N2 in de richting van Grahamstown. Na ongeveer 40 km rijden we over de Sundays River of Nukakamma (zondag rivier), de snelst stromende rivier van het land. Je ziet hele witte zandduinen op de achtergrond, beroemd om het sandboarden. Rond twee uur komen we aan in de Elephant Footprint Lodge. We hebben hele mooie kamers met een buitendouche....als we aankomen is het 28 graden!! We gaan een restaurantje "Grunter's Pub & Grub" reserveren voor vanavond 19.00 uur. Ingrid rijd terug (stuur rechts en links rijden.....) Bernard vond dat ze te veel links reed...maar dat lijkt zo als je er aan de linkerkant naast zit.....Het restaurant waar we gegeten hebben is zeer populair bij de plaatselijke bevolking, heeft een typische pub sfeer en biedt heerlijk eigengemaakte gerechten tegen zeer redelijke prijzen. Joke en Ingrid eten lamchops, Bernard eet een filet van 200 Gr. En Geert Jan eet een lamscurry. Maar deze is gemaakt van lamskoteletten, dus met botjes....bij navraag horen wij dat alleen de beefcurry zonder botjes is, maar de lam en kip wordt altijd geserveerd met botjes....schijnen extra smaak af te geven aan de curry. Om een lang verhaal kort te maken, onze rekening is 470 rand ( 31,00 euro incl. de fooi).