26 Oktober - Reisverslag uit Cape St Francis, Zuid-Afrika van Bernard & Ingrid Schoot - WaarBenJij.nu 26 Oktober - Reisverslag uit Cape St Francis, Zuid-Afrika van Bernard & Ingrid Schoot - WaarBenJij.nu

26 Oktober

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Bernard & Ingrid

26 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Cape St Francis

Vandaag verlaten we Knysna. Om 08.00 uur ontbijten we, daarna uitchecken en gaan we op weg naar Cape St. Francis Bay. Het is een rit van 210 km. Via de N2 (hoofdstraat van Knysna) rijden we naar het Knysna Elephant Park, ongeveer 25 km rijden. Het park is jarig, bestaat 20 jaar en ze hebben open dag vandaag. Het is een kleinschalig olifanten opvang park. We kopen twee emmertjes met grote stukken wortel en fruit (40 rand per emmer) om de olifanten te voeren.....bijzonder hoor zo'n slurf die uit je handen eet. De huid van de olifant is stug leerachtig...aan de drinkplaats maken we een paar mooie foto's van deze enorme beesten en verlaten het park....het is er druk! We rijden verder via Plettenberg Bay (Plett zoals de Zuid Afrikanen het zelf noemen). Onze eerste stop is aan het Keurboomstrand voor een koffie, net voorbij Plettenberg Bay. Het is 25 graden, maar de zee is nog erg koud. We verlaten vandaag de West Kaap en de Garden route en rijden naar de Oost Kaap (Eastern Cape). De Oost Kaap begint ten oosten van Storms River en reikt tot aan de Mtamvuna River waar de provincie KwaZulu-Natal begint. Daartussen bevindt zich zo'n 1000 kilometer kustlijn, met talloze prachtige stranden, vissersdorpjes en badplaatsen, waaronder Port Elizabeth, waar we morgen een stop gaan maken. Vandaag stoppen we in het Tsitsikamma National Park. We bereiken het park via een tolweg (40 rand), het ligt ongeveer 100 km ten oosten van Knysna. Wij nemen de ingang bij Storms River omdat we een wandeling willen maken over de hangbrug Suspension Bridge (entree is 80 rand p.p). We zoeken eerst een mooi plekkie aan het strand om te lunchen. Daar zien we gelijk een Procavia Capensis (Klipu Dassie), een van de dieren die hier in het park leeft. (Rooikat, bosvarken, de otter en de blue duiker kan je hier ook tegen komen). Daarna nemen we de Mouth Trail die via een waterval en de Guanogrot naar de hangbrug loopt. BELANGRIJK: het park, maar ook de brug, is betreden op EIGEN RISICO!! Ook daar is het uitzicht weer geweldig, hoge golfen slaan tegen de rotsen...Rond 15.45 uur verlaten we het park en rijden via Humansdorp naar Cape St. Francis, waar wij 1 nacht verblijven in het Cape St. Francis Resort (een grote kamer, keuken en badkamer..erg onpersoonlijk, of misschien hebben we de afgelopen dagen wel op heel bijzondere plekjes geslapen....en het is maar voor 1nachtje), het ligt in het duinlandschap van St. Francis Bay. Als we rond 17.00 uur aankomen is het nog ongeveer 18 graden en het waait hier gigantisch. Het is het meest zuidelijke puntje in de baai St. Francis Bay. De baai bestaat uit een kleine gemeenschap omringd door 5 km strand en twee klifrotsen: Shark Point en Seal Point. Verder heeft het kustplaatsen een vuurtoren uit 1878, welke de status heeft van nationaal monument. We gaan eten in het restaurant van het resort Joe Fish. We eten allemaal vis (Hake gegrild en Calamari gefrituurd) heerlijk. Geert Jan neemt de Calamari Patagonica (geflambeerd in de vodka en very spicy). Het wordt als een hele Calamari geserveerd, waarbij de tentakels samen met kaas, pepers en andere ingrediënten, als vulling worden gebruikt. We nemen lekker koffie na. Geert Jan besteld een Café Mocha....die kunnen ze niet maken omdat alle glazen kapot zijn....THIS IS AFRICA.....