2 November - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bernard & Ingrid Schoot - WaarBenJij.nu 2 November - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bernard & Ingrid Schoot - WaarBenJij.nu

2 November

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Bernard & Ingrid

02 November 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zondag, 2 november, we gaan om 08.30 uur ontbijten. Het is niet mogelijk om buiten te ontbijten....jammer want het is al heerlijk weer. Na het ontbijt gaan we met de taxi naar het Victoria & Alfred Waterfront. De dame in het hotel zeg nog dat de prijs 50 rand is, het kan maar zo zijn dat de taxichauffeur zegt dat het de prijs per persoon is....maar het is 70 rand. Het V & A Waterfront staat bekend als een world-class winkelcentrum. Aan het Victoria Wharf, zijn meer dan 240 winkels, waar je alles kunt kopen wat je hartje begeert, van designer kleding en accessoires tot huishoudelijke goederen en souvenirs. Tussen de Alfred Mall en Pierhead Clock Tower is een uitstekende verzameling van kunstgalleries, antiekwinkels en juweliers te vinden. Door de taxichauffeur worden we voor de ingang van het Victoria Wharf afgezet. We lopen er door heen, het is al helemaal gedecoreerd voor Kerstmis. Daarna gaan we eerst naar het kantoor van de hop-on hop-off. bus. We hebben in de folder gelezen, die in ons hotel staat, dat een helicoptervlucht geen 1800 rand kost, maar 1650 rand en een kaartje voor 1 dag met de bus....het kost wat moeite, maar om een lang verhaal kort te maken, krijgen we de deal uit de folder en worden we om 13.30 uur opgehaald voor de helicoptervlucht. Sinds afgelopen donderdag is de Water Shed Craft Market geopend, hier lopen we uitgebreid door heen. Tenslotte is de temperatuur hier binnen redelijk, buiten is het 29 graden. Een markt van Afrikaanse designers en hun producten. Geen typische toeristen dingen, maar echte mooie spullen, zoals mooie glazen en karaffen. Maar ook een designer van hele bijzondere theepotten ( deze potten zijn tussen de 3600 en 4600 rand). Daarna wandelen we verder door Waterfront en lopen via de swing brug naar de Clock Tower. We zien een zeehond, die net onder de brug door zwemt. Ook staat er een man op een soort waterraket.....als we terug willen is de brug net open...we zoeken een terrasje, waar een jazzbandje aan het spelen is. We zitten hier lekker in de schaduw en bestellen een pizza voor de lunch. Als we terug lopen komen we langs Nobel Square, hier staan 4 beelden van de 4 nobel winnaars van Afrika ( Mandela, Tutu en ....). We lopen terug naar het kantoor van de bus waar we om 13.30 uur netjes opgehaald worden en naar het helicopterplatform gebracht worden. We krijgen een instructiefilmpje te zien, en moeten daarna papieren tekenen...this is Africa, alles op eigen risico...we gaan toch met ons vieren in een toestel, even een fotootje maken, instappen, gordel om en koptelefoon op....ongelooflijk wat maakt het een kabaal. Het is een hele heldere dag, en dat maakt deze vlucht extra mooi. Het zicht is grandioos en we kunnen dan ook geweldige foto's maken van de golfbaan Royal Cape Golf, die we dinsdag gaan spelen, en van Kaapstad uit de lucht. Na 30 minuten is de pret over, maar zijn we een ervaring rijker. We worden terug gebracht naar het kantoor van de bus, waar we onze bus tickets krijgen. Vandaar rijden we de rode lijn...halte 5 gaan wij eruit, dit is Longstreet, van waar wij naar Greenmarket square lopen. We drinken hier iets en gaan terug op de bus, en rijden de hele route langs de kust (hebben we zo eerder vandaag vanuit de lucht gezien). Als we terug zijn bij V & A Waterfont rond 17.30 uur gaat we op terras zitten bij OYO restaurant en cocktail bar....nadat wij een borrelhapje in de vorm van een bordje calamaris hebben besteld, valt de stroom uit. Wij krijgen het nog, maar een drankje kunnen we niet meer bestellen....de stroom is uitgevallen, en niet op heel Waterfront, maar in heel Kaapstad!! We proberen een taxi te krijgen, die ons naar ons Guesthouse brengt....enorme files, het verkeer in heel de stad staat vast. Er werkt maar een enkel stoplicht, en alle huizen zijn donker. We hebben er ruim 3 kwartier over gedaan ipv 15 minuten, en kunnen gelukkig binnen bij het Guesthouse (elektrische poort werkt gelukkig). Maar hoe lang gaat dit duren, er is geen eten te krijgen....nadat we een pakje Tuc op hebben, springt er rond 20.30 uur een lampje aan....YES, er is weer stroom! We gaan gelijk aan de wandel om een restaurantje te zoeken, maar niet alles is open ( personeel is naar huis, je weet nooit hoelang zoiets kan duren....). Maar vinden een heel leuk restaurantje The Kloof House, waar we heerlijk lamsrack in de tuin hebben gegeten....wat een dag!

• 03 November 2014 - 08:28

Joke Bongers:

Wat een dag voor jullie. Toch geweldig om dit allemaal mee te maken. Ik heb 1x een helikoptervlucht boven Eindhoven meegemaakt en dat was al een hele ervaring. En ook nog geconfronteerd worden met stroomstoring. Dat maak je hier niet zo snel mee maar wel in andere delen van de wereld. We hebben het hier toch wel goed. Het was super om Ingrid aan de te hebben met mijn verjaardag. Wat een verrassing! Heel fijn.
    Jullie nog een paar dagen. Geniet er nog van. Dikke knuffel