Dag 11, reisdag naar Safarihoek Lodge - Reisverslag uit Kamanjab, Namibië van Bernard & Ingrid Schoot - WaarBenJij.nu Dag 11, reisdag naar Safarihoek Lodge - Reisverslag uit Kamanjab, Namibië van Bernard & Ingrid Schoot - WaarBenJij.nu

Dag 11, reisdag naar Safarihoek Lodge

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Bernard & Ingrid

07 Augustus 2018 | Namibië, Kamanjab

Dinsdag 7 augustus reisdag naar Etosha Heights/Safarihoek lodge

07.00 uur gaat onze wekker, koffers staan klaar, douchen en om 07.30 ontbijt. We bestellen een gebakken eitje sunny side-up en eten alvast een schaaltje yoghurt.
We horen de verhalen van gisteravond, the bushdinner....toen de laatste gasten weg waren, zat de staff nog even bij het open vuur, moesten ze rennen voor de leeuw...
Om 08.00 uur rijdt Wiliam ons naar onze auto. De hele staff staat klaar en zingt ons toe en zwaait ons uit., We zien een springbok en een aantal orixen onderweg. We stoppen bij een bottle tree om een foto te maken. Het is een holle boom. Wiliam wijst ons op beschadigingen op de stam, daar is door de dieren in gebeten omdat er veel vocht in de stam zit, het is net een spons. We komen rond 09.45 uur aan bij onze auto, nemen afscheid van Wiliam, geven de man bij de parking een fooitje en gaan beginnen aan onze reis. We rijden het park uit, schrijven ons uit bij de veterinaire poort. We tekenen voor het feit dat we geen ongekookt vlees, verse melk en aanverwante producten bij ons hebben. We maken een paar foto’s van de Himba stam die daar leeft. We vragen nog even naar de juiste weg naar Kamanjab, en krijgen een local mee, die daar zijn moet, omdat we anders rijden dan het reisbureau aangeeft. We rijden linksaf de C40 op, het is dan 116 km naar Kamanjab.
We rijden via de Grootberg pas, 1540 m hoog.
De weg is redelijk met soms diepe rivierbeddingen, die droog zijn, maar daar moet je goed afremmen. We kunnen zo 70/80 rijden. We komen langs een dorpje met de primary Grootberg school. Het is nog 75 km naar Kamanjab. Onderweg komen we een wagen met 3 ezels er voor tegen. We komen een paar dorpjes tegen met een paar lemenhutjes.
Rond 12.15 uur zijn we in Kamanjab en gaan we tanken. En we gaan de Spar in om eea voor de lunch te kopen. We kopen gedroogde mango, biltong bites en droe wors. Er lopen mooi geklede vrouwen rond, ook een paar himba vrouwen. Ook jonge vrouwen met een kind op de rug die armbandjes verkopen. We kopen er eentje en betalen nad 40. Rond 13.00 rijden we door, de C40 richting Outjo. We rijden over een asfaltweg....heerlijk! Over 20 km zijn we bij de Otji Kandero Himba Village waar ze weten dat we komen (Do, Erongo mountains). 13.10 uur rijden we de poort binnen. Na een lange zandige oprijlaan komen we bij de receptie, waar we vragen naar John of Patrick. Patrick is er en we gaan met onze auto en Patrick hangt er aan de buiten kant aan, zo rijden we naar de village. Als we aankomen krijgen we de regels te horen. Als we met iemand in gesprek gaan geven wij op 3 manieren een hand en zeggen bij de eerste keer “ moro” en bij de 2de keer “ perini” en bij de 3de keer “nawa”. Als wij ze willen bedanken zeggen we “ookuhepa”. We lopen de village maken en mogen foto’s maken. Eerst over de haardracht, er worden vlechten gemaakt en deze worden ingesmeerd met koeienvet okra. De plosjes werd vroeger van kuddu staart gemaakt, tegenwoordig is het nephaar. Aan de ketting en de riem die ze dragen kan je zien of ze 1 of meerdere kinderen hebben.
Als een vrouw voor het eerst menstrueert, gaat ze de hut in, dan gaat de moeder haar haar doen en haar sieraden maken, zodat ze na haar menstruatie als vrouw naar buiten komt. Vanaf dit moment wast zij zich niet meer en smeert zij zich iedere morgen in met okra. Als een vrouw in haar menstruatieperiode zit, dan smeren zij zich een paar keer per dag in okra.
Daarna gaan we naar de hut voor het okra en wasritueel. Patrick laat ons een houten slaapsteun zien, deze is voor de mannen, waarbij beide oren vrij zijn om geluiden op te vangen. Ook is de steun hol aan de onderzijde zodat deze bekervormige holte trillingen heel goed aan het oor kan doorgeven. De vrouwen slapen op de arm van de man. En de kinderen slapen achter haar.
Ze smeren zich iedere dag in, hiervoor malen de okra fijn op een platte steen met een ronde steen, vermengen het met koeienvet en smeren het op hun huid. Daarna worden bepaalde takjes met kooltjes aangemaakt met ook weer koeievet, dit begint dan te roken. Met deze rook, rookt ze zichzelf schoon.
Daarna staan er alle souvernirs in een rondje en verkopen ze van alles. We kopen 2 houten schaaltjes en handelen....voor nad 450 worden we het eens.
We bedanken iedereen, roepen” ookuhepa” en lopen naar onze auto. We rijden met Patrick hangend aan onze auto naar het filmhuis en betalen 2 keer 350 nad en verlaten de himba village.
We vervolgen onze weg en slaan op een gegeven moment links af de D2671 in. Het is nog 64 km naar het Etosha Heights...en het is 29 graden, zo warm is het nog niet geweest. Langs deze weg.zien we weer diverse termieten heuvels.
Langs de weg zien we geiten. Ook een watertoren met een stenen omheining tegen de olifanten.
Na 26 km weer over gravel weg slaan we links af de D 2680, het is nog 40 km naar Etosha park. Na 20 km gaan we rechts sf de D2697 op de 4 weg kruising.
Het is nog 13 km rijden en Ingrid heeft diverse hekjes mogen openen en sluiten......” Maak toe a.s.b.”. Ondertussen is het 31 graden! Onderweg zien we diverse koeienfarms. We zijn er bijna als we een kuddu zien, maar hij is te snel om een foto te maken. Om 15.25 uur komen we bij de gate van safarihoeklodge aan. We schrijven in en de poort gaat open. We rijden het park verder op en zien een boom met met 3 weversnesten. Dan komen we bij de volgende gate, deze gaat open als we op de knop drukken en we gaan rechts af. We zien al snel 3 kudu’s staan. Als we aankomen bij de receptie worden we welkom geheten door Jonas en Alicia. We gaan naar binnen en Alicia legt eea uit dat ze werken op solar energie. Verzoek om s’avonds te douchen. Jonas brengt de koffers naar onze lodge. We hebben de laatste lodge, Bergsering, met een prachtig uitzicht op de waterplas. Er komt direct een wildebeest aangelopen, even later nog kuddu’s....heerlijk om hier 2 dagen te mogen verblijven. Alle gebouwen zien er mooi uit, het is ook nog niet zo oud, in 2016 gebouwd. Vanaf 15.00 tot 17.00 uur is het tea time. Vandaag hebben ze een groente muffin en een taart,lijkt vanilla met chocolade, lekker maar heel zoet. We zitten buiten en hebben aangegeven dat we vanavond ook buiten willen eten.
We gaan vandaag niet mee met de safari, even bijkomen van de mooie reis.
Gamedrive is morgen, 06.30 uur ontbijt en daarna vertrekken. Afternoon-drive start om 16.30 uur.....doen we morgen!
Mike onze ranger komt kennis maken, en verteld over de safari. Het gebied waar we dieren gaan spotten is 6400 ha.
We hebben het nog over het desert Rhino camp, dit is het enige camp in de wereld waar Rhino’s leven zonder hekwerken....ondanks dat wij er maar 1 gezien hebben, een heel bijzonder park.
We naar onze lodge om te relaxen, beesten spotten aan de poel. Er komt van alles voorbij. We gaan douchen, we hebben een binnen en buiten douche....we gaan lekker buiten douchen....Bernard denkt dat het de beesten niet zal afschrikken, ha ha....
We eten vanavond buiten, de temperatuur is heerlijk. Op het menu staat pompoensoep, deze hebben we nog in iedere lodge gehad, dus we vragen om een alternatief...spannend wat we krijgen.
We krijgen een gepocheerd eitje met daarop gerookte zalm en heerlijke pesto.
Als hoofdgerecht is een mooie rundersteak met een champignonsaus, worteltjes, brocoli en couscous. Als desert krijgen we Malva pudding met custard saus. We sluiten af met een espresso en een Amarullo met ijs!