Dag 10, een dag in Desert Rhino Camp - Reisverslag uit Omaruru, Namibië van Bernard & Ingrid Schoot - WaarBenJij.nu Dag 10, een dag in Desert Rhino Camp - Reisverslag uit Omaruru, Namibië van Bernard & Ingrid Schoot - WaarBenJij.nu

Dag 10, een dag in Desert Rhino Camp

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Bernard & Ingrid

07 Augustus 2018 | Namibië, Omaruru

Maandag 6 augustus dag op desert Rhino camp

Vannacht hebben we diverse dierengeluiden gehoord....
Om 06.30 uur worden we gewekt, douchen en koffers inpakken, want we gaan vandaag naar tent lodge 4. We gaan om 07.00 uur naar de dining lodge voor het ontbijt. Er staat een heel koud buffet klaar en een bordje met wat de mogelijkheden zijn voor het warme gedeelte. Bernard besteld een sunny side up eitje en Ingrid een omelet fullhouse (is met kaas, tomaat en champignons).
Om 07.45 uur vetrekken wij, een Frans stel uit Strasbourg, met Wiliam voor de safari rit. We zien al snel een jakhals, vervolgens een springbok. We rijden over een zeer hobbelig pad. Er zijn 3 trekkers onderweg en die houden contact met de 3 jeeps. Naar wat heen en weer gereden te hebben komen we aan bij de plek waar de 3 trekkers staan. We wachten op de andere 2 jeeps en stappen uit. Er is een zwarte Rhino gespot en daar lopen we naar toe. We mogen niet praten en we lopen in een lange rij achter elkaar aan....we maken foto’s en de Rhino eet en loopt verder. Wij mogen ook weer een beetje dichterbij lopen. Hij staat te poepen en dan veegt de Rhino met zijn poten, je ziet het zand stuiven. Als we verder rijden zien we 2 zebra’s. Dan worden er 2 giraffen gespot, we rijden er naar toe. Als we wegrijden zien wij bij een van de bergen, het berggebied is het Etendeka Mountains, dit betekend stappel berg, en dat zie je aan de verschillende lagen om de bergen, 1 zebra kopje boven de berg
uitsteken. Wiliam zegt, het is warm vandaag en dan willen ze naar het koelere dal, en we zien nog een giraf...nog een, het zijn er 4, ze komen allemaal de berg over. We rijden verder en dan zien we er nog 2, in de verte zien we er nog 1 staan....mooie beesten! We rijden verder en we stoppen bij een groene struik. Wiliam plukt voor ons alle 4 een takje wilde tamarinde, we gaan proeven, het smaakt heel zout. Dat is van het vocht van de mist. We zien ook op veel plaatsen hele witte keutels liggen. Deze zijn van de hyena’s. Zij eten andere dieren met hun botten, en wat je in de keutels terug vind is het kalk van de botten....deze keutels is weer voedsel voor andere dieren....wat is de natuur toch bijzonder mooi.

We zien ook nog een dessertfrog heel dichtbij....geen olifanten en we vragen Wiliam of wij die mogelijk nog tegenkomen, maar helaas, voor de olifant is er te weinig eten. Tegen 12.45 uur zijn we terug in de lodge even relax en om 13.00 uur is de tafel gedekt voor de lunch. Als starter komt er eerst een schaal voorbij met toastjes en 2 soorten kaas, enkele zijn al belegd met avocado, blauwe schimmelkaas en een olijf. Dan krijgen we een bord geserveerd met een bonen en linzen curry, een kippastei en een salade met heerlijke feta. We krijgen als dessert een cakeje met klip drift, dat is een soort brandy....we zitten bommetje vol. We gaan naar onze tent lodge om te relaxen. Tegen 16.15 uur gaan we voor de tea time, ze hebben chocolate brownies en een soort oliebol met biltong. 16.45 uur gaan we rijden, samen met het Franse koppel voor een gamedrive met sundowner. We zien al snel een giraf. Wiliam rijdt naar een droge rivier in de hoop dat we daar dieren spotten, maar niets. We zien een aantal stenen ineen kringetje liggen, dit is een begraafplaats van een San, bosjesman. Op het lichaam liggen allemaal zware stenen, zodat de wilde dieren er niet bij kunnen. Ook verteld William hoe het komt dat er scheuren in die grote rotsen komen. In de zomer, met overdag hele hoge temperaturen en de relatieve koude nachten onstaat dit, een proces van 1000-den jaren. Op een gegeven moment valt de rots uit elkaar, en dat zijn alle losse stenen die in dit gebied liggen.
Een andere auto informeerd ons, dat er in een hol onder een grote steen, jonge hyena’s zijn gespot. We rijden ernaar toe, 2 jonge beesten zitten in hun hol, op de uitkijk waar hun moeder blijft. Bernard denkt dat het nog wel even kan duren omdat ze shoppen is....we staan er nu met 2 safariwagens, motoren uit en we zijn er allemaal stil van. Dan komen de 2 jonge hyena’s uit hun hol en gaan voorzichtig op onderzoek uit. Ze lopen naar de andere safariwagen en ruiken en bijten in de banden. Volgens Wiliam vinden zij het rubber lekker ruiken. Met dit mooie tafereel vergeten we bijna de zonsondergang. Die hebben we ook van deze plek met een mooie boom erbij. Als de zon onder is gaan we rijden naar de lodge. Als we er bijna zijn, rond 19.30 uur, geeft William aan dat we zo 15 minuten hebben om ons om te kleden voor de avond, want dat we nog even weggaan voor een schorpioenexcursie. We dachten te voet te gaan, maar we gaan met de auto en stoppen op een plaats in de bush met een open vuur, diverse kaarsen in bruine zakken en we worden met zang en dans ontvangen. Ze zingen een welkomstsong als er weer nieuwe gasten arriveren, we krijgen een glaasje brandy en nemen plaats in een stoel rond het open vuur....wat een surprise en welkom, we genieten nu al. Bons, een van de rangers, neemt het woord om ons welkom te heten en te bedanken dat we gekozen hebben om te verblijven in het Desert Rhino Camp. Een percentage gaat naar de stichting safe the Rhino’s en met dit bushdinner willen zij ons bedanken. Er wordt volop gedanst en gezongen met schreeuwen ze bush geluiden, door de hele staff...de kok loopt zo nu en dan even weg, ze hebben een grote braai staan, en eten moet voorbereid worden. Bons, vraagt ons 20.45 uur aan tafel, de staff helpt ons met de stoelen. We krijgen een heerlijk warm broodje, bloemkoolsoep met gerookte paprika in een potje. Als hoofggerecht worden de dames eerst uitgenodigd bij de braai. Er is orixsteak, kipspiesjes en runderworstjes. In 3 potten hebben ze zoete aardappel, worteltjes en courgette. Allemaal erg lekker. Als nagerecht krijgen we warme appelstrudel met heerlijk vanilieijs....het wordt volop witte en rode wijn geschonken uit Zuid Afrika...en water.....wat een heerlijke avond....maar het is nog niet afgelopen. Bons heeft aan Stewart gevraagd om zijn gitaar mee te nemen, want van de trillingen en vibraties daar houden de schorpioenen van...Stewart vraagt Joy om zijn glas rode wijn bij te schenken ( zijn dokter heeft hem het sdvies gegeven” drink alcohol en save water”),pakt zijn gitaar en begint te spelen en te zingen....er wordt volop meegezongen, een staffmedewerker pakt zijn trommel en Ralf speelt dirigent, het feest is compleet en er wordt gedansd in de bush. Wij laten ons rond 22.30 uur naar huis brengen....wat een dag met een special end, welterusten.