25 Oktober - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Bernard & Ingrid Schoot - WaarBenJij.nu 25 Oktober - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Bernard & Ingrid Schoot - WaarBenJij.nu

25 Oktober

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Bernard & Ingrid

25 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Knysna

Als we rond 06.30 uur wakker worden, dan regent het pijpenstelen. Maar gelukkig kunnen we ons nog even omdraaien want we gaan pas om 08.30 uur ontbijten. Hierna is het droog, 22 graden, en vertrekken naar Sedgefield voor de zaterdagmorgen markt (deze is van 07.30 tot 11.30 uur). Het is vooral een markt voor locals, waar ze ook veel locale producten verkopen zoals biltong (gedroogd vlees), macadamia noten ( gebrand, maar ook als een pasta), diverse jammetjes (tomaten en granaatappel maar ook meloen), maar ook stenen en houtsnijwerk beeldjes en kleding. Ingrid heeft een stenen beeldje gekocht, welke als hangertje aan een ketting gedragen wordt. 60 rand (4,20 euro) hebben we er voor betaald...de beeldhouwer was een jong mannetje, hij heeft nog een heel leven voor zich, en hiermee supporten wij hem, gaf hij aan. Bij een koffietentje, zien we weer de red cappuccino (rooibosthee met opgeklopte melk), maar we gaan toch voor de gewone cappuccino. Daarna verlaten we de markt en rijden terug richting Knysna en nemen de afslag naar Brenton on Sea. Het staat bekend om zijn parelwitte strand. We genieten van het mooie uitzicht (lees maken mooie foto's) en rijden dan naar Thesen Islands. Een eiland, welke met een brug en een dam verbonden is met het vaste land, waar de houtverwerkingsfabrieken stonden van de familie Thesen. Ook is het de thuisbasis van het zeldzame en bedreigde Knysna zeepaardje, de hippocampus Capensis (hebben we helaas niet gezien, er stond ook zeldzaam op de bordjes...) Het is nu een trendy dorpje met winkels en restaurants. We lunchen in het Turbine Hotel, de voormalige Turbine hal, waar ze alle machines nog in takt hebben gelaten. Op de kaart staat een burger van lamsvlees uit de Karoo. Tijdens onze gamedrive op ons vorige slaapplekkie, vertelde een van de rangers, toen hij ons de rozemarijn liet ruiken, dat lammeren in de Karoo dat dagelijks eten, waardoor er een bijzondere smaak van het kruid aan het lamsvlees zit....en staat het op de kaart en gaan we ervoor, en het is heerlijk!! (Geert Jan neemt vis koekjes met een wasabisaus). Buiten gekomen zien we bij het openbare toilet op de parking het bordje met de tekst: " Man to The left, because women are always right"! Hierna rijden we naar Leisure Islands. Dit eiland kenmerkt zich als een soort jetset eiland, een buitenwijk van Knysna welke via een dam bereikbaar is. Twee maal per dag wordt het eiland omspoeld door het zeewater wat de lagune in stroomt. Apart verschijnsel is dat het zoete water op slechts 2 à 3 meter diepte in de grond te vinden is. Vervolgens hebben we de auto rond 15.00 uur bij het Waterfront geparkeerd en zijn we naar Mainstreet gelopen. Maar het is zaterdag vandaag en dan sluiten alle winkels om 14.00 uur (...en dat wisten wij niet). Dan maar windowshoppen...Vanavond hebben we om 19.00 uur gereserveerd bij restaurant Pescador, gevestigd aan het waterfront. We hebben vanavond allemaal zin om vis te eten. Geert Jan en Ingrid eten een heerlijke, maar pittige curry met garnalen en rijst, Joke eet de vis van de dag, kabeljauw en Bernard heeft het de hele dag al over dat hij gamba's wil eten. Met een kaasplankje met locale kaas als nagerecht ( en Joke cheesecake en GJ cappuccino), een flesje wijn en water is de rekening nog geen 1000 rand (70,00 euro). We hebben de afgelopen dagen gemerkt dat voor alles wat je doet in Zuid - Afrika geldt, "op eigen risico".

• 26 Oktober 2014 - 09:26

Joke Bongers:

Het is geweldig om te lezen wat jullie doen, tegen komen en eten. Wat een inspiratie maar jammer dat je veel niet mee kunt nemen. Geniet er maar van. Liefs, joke